Den 29. maj kom jeg på min morgencykeltur forbi Gudenåen ved Tvilum bro. Jeg var ude for at lede efter et godt sted til at søsætte min nye investering, en Hobie Outback fiskekajak.

Her mødte jeg en flok lystfiskere som var ved at gøre sig klar til en fisketur. En af dem var Frank Sjøgreen, som jeg ofte har set i programmet "Fangstgaranti" på TV Midtvest. Bl.a. har de lavet en udsendelse om rimter i Gudenåen, så jeg spurgte ham, hvor de havde optaget den fisketur – og det var lige i nærheden.
Men ifølge Frank var det lige meget, for der er masser af rimter i hele Gudenå systemet. Fiskene gemmer sig gerne i tangskove i strømvandet. Frank anbefalede toastbrød som agn, det skal bare klemmes sammen om krogen.

Senere på dagen da middagssolen var klinget lidt af, kørte jeg ud i nærheden af Resenbro, som ligger lidt tættere på Silkeborg. Her har strømmen i åen ret god fart på, så her ville jeg satse.

Kajakken kom i vandet, og jeg sejlede lidt modstrøms for at få et indtryk af bundforholdene. Vandet i åen er ret klart, så det er muligt at se dybt ned, især i solskin. Inden jeg vendte snuden medstrøms igen, kastede jeg nogle små stykker toastbrød ud for at sprede lidt duft i vandet. Jeg ved ikke om det virker her i alt det vand, men når jeg selv er sulten, så kan duften af mad i hvert fald skærpe min interesse.

En ordentlig klat toastbrød (grovtoast naturligvis, jeg ville jo kun have sunde fisk) kom på krogen, og jeg lod den synke til bunds alene med krogens vægt. Herefter drev jeg bare med strømmen, mens toaststykket fulgte efter langs bunden nogle meter bagude.

Efter måske 100 meters tur kom det første hug, og det var en større fisk end jeg lige havde forestillet mig. Fangstnettet blev foldet ud, og krabaten blev kort efter landet i kajakken. I mellemtiden var jeg ført et stykke videre ned ad åen, så jeg måtte trampe godt til i pedalerne for at komme tilbage til en vig med roligt vand, hvor jeg kunne måle og forevige fisken.
Jeg fandt også ud af, at når fisken hænger på siden af kajakken i nettet, så laver den en del vandmodstand. Den måtte altså finde sig i at være dækslast, indtil jeg var ude af strømmen.

Rimten blev målt til 51 cm, og vægten sagde 2,3 kilo. En rigtig god start på turen, og den første fisk i denne kajak. Fisken blev genudsat, den vil jeg gerne fange igen næste år.

Med sådan et held på det første drev, så troede jeg naivt, at det ville gå sådan på hele turen - hvilket det selvfølgelig ikke gjorde. Det blev dog til en enkelt rimte mere på 1,9 kilo.
Det er en spændende strækning på åen. Flere steder kan man fiske fra land fra trækstien, men der er også vanskelige og tilgroede passager, hvor det virkelig er en fordel at være midt i vandet i stedet for at stå på land og fiske.